فهم قرآن لازمه تحقق کامل وحدت اسلامی است / گسترش تقریب در دانشگاه‌ها + فیلم
کد خبر: 4009600
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی در گفت‌وگو با ایکنا:

فهم قرآن لازمه تحقق کامل وحدت اسلامی است / گسترش تقریب در دانشگاه‌ها + فیلم

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه تقریب در نقاط مختلف همانند دانشگاه‌ها و در میان مردم بسیار گسترده شده است و حتی مشاهده می‌کنیم که در قم، رشته دکترای تقریب دایر شده است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب

به گزارش ایکنا، دانشگاه مذاهب اسلامی، از مجموعه‌های وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که با سه دهه فعالیت، نقش ارزنده‌ای در تقریب مذاهب اسلامی و جذب دانشجویان و اساتید شیعه و اهل سنت داشته است.
این دانشگاه علاوه بر تهران، شعبه‌های دیگری در کشور دارد و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشجو می‌پذیرد و اهدافی همانند تقریب بیشتر بین پیروان مذاهب اسلامی و غنابخشی پژوهش‌های اسلامی، تربیت متخصصان دینی برای داخل و خارج از ایران و تربیت دبیر و مدرس معارف اسلامی، وکیل و قاضی را دنبال می‌کند. 
 
برای بررسی بیشتر نقش این دانشگاه در تقریب مذاهب اسلامی و میزان تحقق اهداف اولیه آن با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، از مؤسسان این دانشگاه و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به گفت‌وگو نشستیم. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه مذاهب اسلامی تا چه اندازه توانسته است در زمینه تقریب میان مذاهب اسلامی مؤثر واقع شود؟ اظهار کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی و مجمع جهانی تقریب، در این زمینه بسیار مؤثر بوده‌اند اما نباید انتظار داشت که با آمدن مجمع جهانی تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی با همه شعبات آن، همه مسلمانان یکدست شوند چراکه ممکن است همچنان برخی از اختلاف‌ نظرها وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: نکته مهم این است که در گذشته و قبل از اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی پدید بیاید اغلب مردم گمان می‌کردند تمام حق در فرقه خودشان و تمام باطل در سایر فرقه‌هاست یا گمان می‌‌کردند پیروان تمام فرقه‌های اسلامی به جهنم می‌روند و فقط پیروان فرقه خودشان به بهشت می‌روند؛ بنابراین تلاش کردیم از مذاهب مختلف و کشورهای گوناگون اسلامی در این دانشگاه دور هم جمع شوند و در نهایت این افراد به نتیجه رسیدند که بسیاری از تهمت‌هایی که به آنها یا دیگران وارد شده واقعیت ندارد.
 
 
تبلیغات منفی علیه مذاهب اسلامی
 
مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: برای مثال باید بگویم که به اهل سنت گفته بودند که شیعیان، قرآنی به نام «مصحف فاطمه» دارند لذا وقتی به این دانشگاه آمدند، به این نتیجه رسیدند که چنین چیزی صحت ندارد و قرآن ما همان قرآن خودشان است لذا وقتی به شهرهای خود بازگشتند اعلام کردند که ما رفتیم و قرآن دیگری ندیدیم اما به برخی از آنها گفته بودند که اینها زرنگ هستند و حاضر نیستند قرآن خودشان را به شما نشان دهند.
حجت‌الاسلام بی‌آزار‌شیرازی ادامه داد: لذا همین را مجدداً به بنده گفتند بنابراین بنده هم تأکید کردم که علاج آن آسان است، همین الان بروید و در کتابخانه‌های تهران و مساجد بگردید و اگر قرآنی غیر از قرآنی که در سایر کشورهای اسلامی موجود است، پیدا کردید پس حرف آنها درست است، بنابراین آنها هم چنین کاری انجام دادند و پرس‌وجو هم کردند و در نهایت به یقین رسیدند حرف‌هایی که به آنها زده‌اند تهمت و دروغ است لذا همین افراد تبدیل به بهترین مبلغ شدند تا اعلام کنند قرآن شیعیان با ما فرق ندارند.
 
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: متقابلاً به بسیاری از جوانان شیعه القا کرده بودند که اهل سنت کسانی هستند که با شیعیان دشمنی دارند لذا وقتی به دانشگاه مذاهب اسلامی آمدند مشاهده کردند که اینها بسیار دوستدار اهل بیت(ع) و تعداد زیادی از آنها سید هم هستند. حتی بنده از علمای اهل سنت دعوت کردم که در این دانشگاه راجع به حضرت مهدی(عج) سخنرانی کنند و دانشجویان شیعه متوجه شدند که آنها هم به چنین موضوعی و همچنین به دوازده امام ما اعتقاد دارند.
 
میزان تحقق اهداف دانشگاه مذاهب اسلامی
 
عضو هیئت مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: لذا هر دو طرف شیعه و اهل سنت دچار تحول شده و به این نتیجه رسیدند بسیاری از مسائلی که قبلاً به آنها گفته شده و در ذهن آنها تبدیل به مسئله‌ای قطعی شده است واقعیت ندارد بنابراین عاشق تقریب شدند و به هرجایی که رفتند به بهترین مبلغ تقریب در میان مذاهب اسلامی تبدیل شدند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان اهداف اولیه تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی محقق شده است، بیان کرد: الان خوشبختانه تقریب در نقاط مختلف همانند دانشگاه‌ها و در میان مردم بسیار گسترده شده است و حتی مشاهده می‌کنیم که در قم، رشته دکترای تقریب دایر شده است و این موضوعی بسیار جالب است. قبل از اینکه دانشگاه مذاهب اسلامی در کشور تأسیس شود اساساً کلمه تقریب، یک انگ بود و اگر کسی می‌گفت من تقریبی هستم در دانشگاه‌ها علیه وی جبهه می‌گرفتند اما الان وضعیت بسیار بهتر شده است.
 
حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی یادآور شد: یکی از کارهای بسیار خوبی که در قم انجام گرفت این بود که کنگره بزرگی با حضور علمای اسلامی از داخل و خارج برپا کردند و بسیاری از سران اهل سنت آمدند صف خودشان را از داعشی‌ها و تکفیری‌ها جدا کردند. همه علمای اهل سنت بیان کردند هیچکدام از ما تکفیری نیستیم و با آنها مبارزه هم می‌کنیم. حتی بنده در کتب فقهی اهل سنت دیده‌ام و مأخذهای آن را هم دارم که آنان بحث می‌کنند که آیا بر خوارجِ تکفیری می‌توان نماز میت خواند یا خیر؟ چون خداوند در قرآن به پیغمبر فرموده است بر این افراد نماز میت نخوانید.
 
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: برخی از آنها معتقدند اساساً نباید بر خوارج تکفیری، نماز میت خواند اما برخی می‌‌گویند چون حضرت امیرالمؤمنین(ع) بر اجساد برخی از خوارج نماز خواندند بنابراین ما هم می‌گوییم چنین کاری جایز است. جالب‌تر اینکه یکی از ثمرات مسئله تقریب و دارالتقریبی که سال‌ها قبل در مصر ایجاد کرده‌اند تشکیل «مجمع البحوث الإسلامية» است که منجر به تشکیل فقه مقارن شده است و به میزان بسیار زیادی از فقه اهل بیت(ع) استفاده شده است. اینها از جمله ثمرات بسیار زیاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی است. اگر مجمع جهانی تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی نبودند الان همین کشور ما جولانگاه تکفیری‌ها می‌شد و کشتار زیادی به راه می‌افتاد و اگر چنین چیزی وجود ندارد به برکت این است که در جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از نقاط دنیا، زمینه‌های وحدت و اتحاد مسلمانان ایجاد را کرده‌ایم اما اگر می‌‌خواهیم به وحدت کامل برسیم باید به آموزه‌های قرآن کریم باز گردیم و آن را از مهجوریت دور کنیم. اگر به قرآن کریم برگردیم و آن را بفهمیم و به آن عمل کنیم قطعاً به طور کامل مسئله وحدت در میان مسلمانان محقق خواهد شد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha